Åben og anonym rådgivning/Kvisten
Kvisten er altid klar til at hjælpe med at svare på dine spørgsmål. Måske er du i tvivl om, hvorvidt du er udsat for vold? Måske ved du, at du er udsat for vold, men ved ikke, hvad du skal gøre? Lige meget hvad: Hvis dine spørgsmål på den ene eller anden måde handler om vold eller mistanke om vold i nære relationer, altså fra samlever eller familiemedlem, så kan du ringe til os.
Det kræver ingen form for henvisning.
Der er flere måder, du kan kontakte os på:
Telefon: 61 14 18 30
Du er altid velkommen til at ringe, men hvis du vil tale med en uddannet fagperson, så er det bedst at ringe mellem kl. 8-16 på hverdage.
Vi svarer tilbage så hurtigt som muligt
Husk: Din henvendelse til os bliver altid fortroligt behandlet. Du kan være anonym, hvis du ønsker det.
Kvisten
Det kan ske for alle.
118.000 kvinder udsættes årligt for vold – og ud af de, kommer 2600 på krisecenter.
(Vive 2022)
Voldsfaglig rådgivning
Rådgivningstilbuddet ”Kvisten” er anonym individuel voldsfagligrådgivning for kvinder der er eller har været udsat for partnervold eller vold i nær relation. Tilbuddet er til dig som ikke nødvendigvis har behov for at flytte ind på et krisecenter, men alligevel har brug for et samtaleforløb. Samtaler foregår i hjemlige og rolige lokaler i Rønne. Der kan tilbydes et forløb med op til 10 samtaler.
- Der er tavshedspligt.
- Du skal ikke have en henvisning.
- Tilbuddet er gratis.
- Tilbuddet er anonymt.
Volden har mange ansigter
Alle der har oplevet vold har ret til hjælp. Hvad enten du selv er blevet udsat for vold eller du har overværet vold mod andre så har du ret til samtale og hjælp til at gå videre i livet.
Hvis du er i tvivl om det du har oplevet er vold er du meget velkommen til at kontakte os. Så tager vi en uforpligtende snak og du kan få afklaring.
Hvad skal jeg gøre hvis jeg er nysgerrig på tilbuddet eller jeg gerne vil have en samtale?
Kontakt os på mail Kvisten@krisecenter-bornholm.dk eller ring på telefon 61 14 18 30.
Du kan bedst få fat i os i hverdagene mandag til torsdag fra 9.00-14.00, men da der er samtaler dagligt er det ikke sikkert vi kan tage telefonen. Hvis vi må ringe dig op er du meget velkommen til at lægge en besked med dit navn og telefonnummer og evt. hvornår det er bedst at ringe tilbage, så kontakter vi dig så hurtigt som muligt. Hvis du ikke lægger en besked, bliver du ikke ringet op.
Har du brug for akut hjælp skal du kontakte krisecenteret på telefon 56 95 18 30.
Er du truet og har du akut brug for hjælp, så ring til politiet på telefon 112.
Et forløb ser typisk sådan ud:
Du kontakter os per telefon eller mail. Herefter taler vi sammen i telefonen.
Hvis du er i målgruppen bliver du inviteret ind en introduktionssamtale. Her lærer vi hinanden at kende og du finder sammen med terapeuten ud af om det er det rigtige tilbud for dig.
Den første samtale tager ca.1,5 time. De efterfølgende sessioner tager 1 time. I aftaler møderne fra gang til gang. Når forløbet sluttes, varer den sidste session ligeledes 1,5 time. Forløbet bliver løbende formet efter dit behov og du er ikke forpligtet til at have alle 10 sessioner.
Alle har ret til at få hjælp ud af volden!
Om projektet
Det bornholmske rådgivningstilbud ”Kvisten” er et gratis professionelt tilbud til både kvinder og børn der lever i vold i Danmark. Værdierne voldsfaglighed, tavshedspligt og ordentlighed er afgørende for ”Kvisten”.
Rådgivningstilbuddet er forankret i Kvindekrisecenter Bornholm hvilket bidrager til at sikre et højt voldsfagligt niveau. Projektet løber over 4 år (2022-2026) og er støttet af Trygfonden som har doneret 2.1544.20 kr.
Tryghed og sikkerhed
Din tryghed og sikkerhed er vores første prioritet. Og hos os kan du og dine børn føle jer både trygge og sikre!
Vi bor rart og lyst – og bag låste døre, så ingen kan komme ind uden at være inviterede!
Vi har videoovervågning og samtaleanlæg. Så vil man ind, skal man ringe på og godkendes adgang. Hus og have er omgivet at et solidt hegn og søde naboer.
Vi er meget opmærksomme på, hvordan vi bedst sikrer vores beboeres sikkerhed. Hvis du helst ikke vil have, at din partner skal vide hvor du/I er, så skal du f.eks. være opmærksom på, at din telefon og dine profiler på f.eks. Facebook, kan være med til at afsløre, hvor du er. Derfor anbefaler vi ofte, at man skifter simkort og lukker sine sociale profiler, før man flytter ind på krisecenter. Det kan vi hjælpe dig med.
Hvis du bor hos os, så fortæller vi det heller aldrig til nogen uden, at du har givet os lov. Alle, både ansatte og frivillige, har tavshedspligt, og den tager vi meget alvorligt. Vi har særlige forholdsregler ved telefonopkald som sikrer, at man ikke bare kan ringe og få oplyst, hvem der bor hos os, og vi har direkte kontakt til politiet, som kan være hos os på få minutter, hvis vi beder om dets hjælp. Krisecentret har så godt et samarbejde med det lokale politi, at vi har tilknyttet en af betjentene som er kvinde. Hun kommer på krisecentret efter aftale, f.eks hvis en af vores kvinder ønsker at anmelde den vold hun har været udsat for, skal have overfaldsalarm, eller anden hjælp fra politiet.
Hvad har du ret til?
Psykologsamtaler for børn
Børn der bor på Krisecenter har ret til samtaler med en psykolog. Du skal ikke selv betale for dit barns psykologsamtaler, det gør kommunen. Det er psykologen, der vurderer hvor mange samtaler dit barn har behov for, og vil også give en anbefaling af hvordan dit barn kan hjælpes fremover. Som mor har du ret til at takke nej til tilbuddet på dit barns vegne.
Psykologsamtaler for dig
Når du bor på Krisecenteret har du mulighed for at få 10 timers samtale med en psykolog,.
Juridisk rådgivning
Et lokalt advokatfirma kan hjælpe dig med juridiske spørgsmål. Som udgangspunkt kan de tilbyde dig at holde et vejledende møde, som forhåbentlig kan hjælpe dig med at få overblik over, hvad du har af rettigheder og muligheder i forhold til den situation du befinder dig i. Har du derefter brug for yderligere juridisk rådgivning eller bistand, er der forskellige muligheder til rådighed, hvad enten du har børn eller ej.