Åben og anonym rådgivning
Krisecenteret er altid klar til at hjælpe med at svare på dine spørgsmål. Måske er du i tvivl om, hvorvidt du er udsat for vold? Måske ved du, at du er udsat for vold, men ved ikke, hvad du skal gøre? Lige meget hvad: Hvis dine spørgsmål på den ene eller anden måde handler om vold eller mistanke om vold i nære relationer, altså fra samlever eller familiemedlem, så kan du ringe til os.

Det kræver ingen form for henvisning.

Der er flere måder, du kan kontakte os på:

Telefon: 56 95 18 30

Du er altid velkommen til at ringe, men hvis du vil tale med en uddannet fagperson, så er det bedst at ringe mellem kl. 8-18 på hverdage.

Mail: krisecenter.bornholm@mail.dk

Vi svarer tilbage så hurtigt som muligt

Mød op på Haslevej 64, 3700 Rønne. Vi inviterer dig indenfor til en fortrolig samtale om din situation.

Facebook og Messenger: Søg efter Kvindekrisecenter Bornholm

Du er velkommen til at skrive til os via Facebooks beskedsystem eller via Messenger-app’en. Vi svarer så hurtigt vi kan.

Husk: Din henvendelse til os bliver altid fortroligt behandlet. Du kan være anonym, hvis du ønsker det. Vi har KUN underretningspligt, hvis du flytter ind hos os. I det tilfælde skal vi fortælle din hjemkommune, at du og dine børn har taget ophold hos. Det handler om, at din hjemkommune skal betale for dit ophold. Din partner og din familie får IKKE besked om hvor du er.

Vi udleverer ALDRIG oplysninger om kvinder, vi har talt med, eller har boende, med mindre de giver os lov.

Tryghed og sikkerhed
Din tryghed og sikkerhed er vores første prioritet. Og hos os kan du og dine børn føle jer både trygge og sikre!

Vi bor rart og lyst – og bag låste døre, så ingen kan komme ind uden at være inviterede!

Vi har videoovervågning og samtaleanlæg. Så vil man ind, skal man ringe på og godkendes adgang. Hus og have er omgivet at et solidt hegn og søde naboer.

Vi er meget opmærksomme på, hvordan vi bedst sikrer vores beboeres sikkerhed. Hvis du helst ikke vil have, at din partner skal vide hvor du/I er, så skal du f.eks. være opmærksom på, at din telefon og dine profiler på f.eks. Facebook, kan være med til at afsløre, hvor du er. Derfor anbefaler vi ofte, at man skifter simkort og lukker sine sociale profiler, før man flytter ind på krisecenter. Det kan vi hjælpe dig med.

Hvis du bor hos os, så fortæller vi det heller aldrig til nogen uden, at du har givet os lov. Alle, både ansatte og frivillige, har tavshedspligt, og den tager vi meget alvorligt. Vi har særlige forholdsregler ved telefonopkald som sikrer, at man ikke bare kan ringe og få oplyst, hvem der bor hos os, og vi har direkte kontakt til politiet, som kan være hos os på få minutter, hvis vi beder om dets hjælp. Krisecentret har så godt et samarbejde med det lokale politi, at vi har tilknyttet en af betjentene som er kvinde. Hun kommer på krisecentret efter aftale, f.eks hvis en af vores kvinder ønsker at anmelde den vold hun har været udsat for, skal have overfaldsalarm, eller anden hjælp fra politiet.

Psykologhjælp, terapi, økonomisk og juridisk hjælp

Kvindekrisecenter Bornholm tilbyder forskellige former for hjælp til de kvinder og børn, som vi har boende.

Vi tilbyder terapeutiske samtaleforløb til de kvinder og børn, der har lyst og behov for disse. Vi kan også tilbyde hjælp hos vores tilknyttede psykologer, som kender til de specifikke behov kvinder, der har været udsat for vold, har – såfremt din hjemkommune betaler udgiften. Personalet hjælper dig med at tage kontakt til den kommune du kommer fra.

Krisecenteret hjælper med at få skabt et forløb, der bedst hjælper dig til at komme videre i livet.

Kvindekrisecenter Bornholms ansatte er uddannet i at hjælpe dig og din familie med de mange spørgsmål der opstår, når man skal fra et liv til et andet. Vi kan hjælpe dig med kontakt til kommune og statsforvaltning, og vi har kontakter til både økonomisk og juridisk hjælp, der kender til de problemstillinger kvinder står i, når de skal væk fra et liv og videre til et nyt.

Hvad har du ret til?

Psykologsamtaler for børn
Børn, over 3 år, der bor på Krisecenter har ret til samtaler med en psykolog. Der kan i enkelte tilfælde være ventetid, men oftest kan dit barn begynde samtale / legeterapi forløbet indenfor et par uger. Du skal ikke selv betale for dit barns psykologsamtaler, det gør kommunen. Det er psykologen, der vurderer hvor mange samtaler dit barn har behov for, og vil også give en anbefaling af hvordan dit barn kan hjælpes fremover. Som mor har du ret til at takke nej til tilbuddet på dit barns vegne.

Psykologsamtaler for dig
Når du bor på Krisecenteret har du mulighed for at få 5 timers samtale med en psykolog, såfremt din hjemkommune betaler udgiften. Personalet hjælper dig med at tage kontakt til den kommune du kommer fra. Har du brug for flere samtaler for at få bearbejdet det du har været udsat for, finder vi sammen en løsning på hvordan det økonomisk kan lade sig gøre. Din kontaktperson vil matche dig med en af de faste psykologer som Krisecentret benytter.

Økonomisk rådgivning
Vi tilbyder alle kvinder, med eller uden børn, mulighed for økonomisk rådgivning hos en bankuddannet rådgiver. Umiddelbart er der ikke noget loft over antallet af rådgivningstimer. Du og rådgiveren finder sammen ud af hvilke spørgsmål der skal afklares og hvordan.

Juridisk rådgivning
Et lokalt advokatfirma kan hjælpe dig med juridiske spørgsmål. Som udgangspunkt kan de tilbyde dig at holde et vejledende møde, som forhåbentlig kan hjælpe dig med at få overblik over, hvad du har af rettigheder og muligheder i forhold til den situation du befinder dig i. Har du derefter brug for yderligere juridisk rådgivning eller bistand, er der forskellige muligheder til rådighed, hvad enten du har børn eller ej.

.